Ett nytt gnäll

Nu har vi försökt att träna rapport ett par gånger i veckan. Trots att sträckan är spikrak och lätt så vänder Busa fortfarande efter ca 300m redan på första sträckan. Lars och Susanne har hjälpt oss men förgäves. Igår ville jag absolut lägga ner rapporten och eftersom jag själv har problem med att spåra i ojämn terräng är ett grenbyte inte riktigt realistiskt. Igår bestämde jag mig nästan för att försöka sälja Busa och låta henne utvecklas hos ngn annan. Själv kunde jag vara hjälpförare till Kylie.

Det vi konstaterat är att Busa är så övertänd att målbilden som tidigare varit solklar för henne är som bortblåst. Hon vänder på den sträcka där laddningen spillt över. Det kan vara första om sträckan är lång och transporten ut gör att hon därmed får vänta längre innan hon får springa. Hon vänder på ngn av de andra beroende på hur länge hon får vänta och beroende på hur många andra hundar som springer. I dagsläget går hon bra t.o.m. mycket bra om hon är ensam, inte får någon direkt liggetid, inga lydnadskorrigeringar på framföringen och grundsträckan högst tar 10 minuter att gå ut. Man undrar vad som hänt??. Hon funkade utmärkt förra hösten/vintern. Inom rapport har man alltid tvistat om var huvudföraren ska stå, på A eller gå ut. Lika många argument finns för båda och ingen vet med säkerhet. Vi konstaterar bara att det inte har ngn betydelse för Busa. Hon vänder.

Just nu finns det två läger runt oss om vad som ska göras. "Kör på det löser sig" eller "vissa hundar är inte ämnade för rapport."

Metoden att köra på har också två inriktningar. "Höj retningarna/belöningen eller ta ner belöningen (lite godis ingen boll eller liknande). JAG HAR INTE EN ANING OM VAD SOM ÄR RÄTT. Mitt förnuft säger mig att Busa måste befinna sig i lagom driftsnivå. Frågan är hur man kommer dit när hon sköter uppstressningen själv oavsett vad vi gör. Avdressering genom att upprepa samma situation utan det händer något är teoretiskt korrekt men knappast praktiskt möjligt då det kräver otroligt många upprepningar och bakslaget säkert kommer efter att fått springa första gången. Jag gissar att lämpligt är 6 månader med träning i princip varje dag. Tillvänjning av att kunna hantera stressnivån. Är detta möjligt?? I så fall skulle vi backa ner till den övning vi är säker på att hon springer, ex 300m utan liggetid och utan andra hundar. Därefter trappa upp med meter för meter vid varje ny övning, backa igen och lägga till liggetid och på med meter för meter, backa igen lägga in en hund, lägga på meter för meter osv. osv. Handlar säkert också om 6 månader med träning varje dag. Eller så vänder det helt plötsligt. Idag vet jag bara att jag lämnat återbud till resterande rapporttävlingar och har inte en aning om vad jag kommer att göra


Lennart


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback