Påskträning

När de flesta i träningsgänget tar paus så körde Bergströms och vi ut i störtregn blandad med uppehåll och tränade. Fortfarande skendräktar Buset så vi koncentreras oss på att hon ska springa. Mycket korta liggetider och ganska enkla förlängningar. Däremot försöker jag ha lite längd på sträckan så hon får blåsa av sig sin stress.
Redan när vi bildar A-station så börjar hon dra upp sig med ljud som följd. Trots allt så syns inte den helt utflippade tomma blicken som hon haft innan.. Mycket uppskruvad men ändå en tusendedels förbättring. När hon tillsammans med matte lämnade A så såg det ut som det ska göra och inte en massa skrik och stök. Kanske berodde det på att vi bara var 2 hundar.
Enligt mina beräkningar så var grundsträckan drygt 500m. Trots detta och trots att vinden inte bar på det hållet kunde jag höra Buset vråla när hon blev uppbunden på B. Matte lyckades få henne någotsånär tyst och framföringen var bra. 30 sekunders tystad och koncentration. Sträckan gick mycket bra. Den andre hunden "Pernilla" fixade sin sträcka också men kom in lite snett.
Medan förlängningen trampades ut så hade Busa problem med att vara stilla, vilket medför ,om man säger till henne ,att hon låter och pratar och protesterar. Fick hyfsat ner henne i varv. Mycket bra framföring, snabb sträcka och hon låg mitt i spårkärnan på förlängningen. Tredjesträckan utmärkt.
Vi har försökt analysera stressbeteendet djupare och har nu konstaterat att Busa haft samma skit för sig varje vår efter löpet. Sommaren-hösten funkar hon utmärkt. Detta stärker bara mitt beslut att kastrera henne för att få ett jämnare stressläge .Många av mina kompisar runt om har gjort så med sina tikar. Bl.a svägerskan, vars hund blivit 4 på SM och som är en fantastiskt trevlig men udda schäfer. Baksidan är att hon alltid är hungrig och stjäler mat om hon kommer åt.
Busa har fortfarande mjölk i juverna men bäddar inte lika mycket. Däremot är hon hemskt kelen och sitter gärna uppe på oss för att komma nära.
Vi tar kanske en ny sträcka på måndag när matte inte jobbar.

Lennart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback