Standing in a crossroad(Robert Johnson)

Legenden förtäljer att när Robert Johnson befann sig i ett vägskäl kom Djävulen honom till mötes och han sålde sin själ för att kunna spela gitarr som ingen annan. Än idag försöker olika storheter att spela som Robert, men ingen lyckas helt. Robert var född 1911 och musiken lever än. Robert dog efter en förgiftning då han kommit för nära någon annas kvinna. För er som vill veta mer om denna blueslegend klicka här: http://www.deltahaze.com/johnson/index.htm
Alla som stått vid ett svårt val förstår vad som hände och vad som fick Robert att ta detta svåra steg.
Idag befinner jag mig på samma ställe.

Rapport eller skydd????????????????????????

Jag hade inte tänkt att ställa dessa mot varandra men tiden har kommit ikapp mig. Jag har plötsligt insett att jag inte klarar av att vara på topp vid varje träningstillfälle, vilket en så här tempererad hund kräver. Efter en dag på jobb så kan den här gamle mannen inte bara ge sig av för att träna skydd med god planering och bra genomförande. Dessutom flera gånger i veckan. Jag orkar helt enkelt inte mentalt att ladda. Detta i sin tur gör att de dagar lydnadsträning är planerad så hoppar jag över då och då för att själv kunna vila. Resultatet blir därefter. På helgerna kör jag både rapport ,spår, sök och uppletande. Det blir också resutat därefter. För att göra det ännu mer komplicerat så repar jag med bluesbandet varje tisdag.
Busas kapacitet har jag inte kommit i närheten av. Hon kör gärna så här hårt men gubben kroknar, framför allt i planering och problemlösning. Tack och lov funkar rapporten bra så där behöver vi bara stapla erfarenheter på hög och ha koll på motivationen. Skyddet är så här långt också bra men hade varit bättre om vi inte haft den här splittrade situationen. Spår är jag inte helt nöjd med. Söket avancerar bra. Lydnad måste bli bättre för att ligga på mer än 8 i snitt.
Alltså här är vägskälet: Ska jag lägga ner skyddet och hårdsatsa på rapport och därmed också lydnanden?
Rapporten är den mest spännande grenen menar alla vi som någon gång pysslat med den.
Jag älskar skyddet med dess totala utnyttjande av hundens alla förmågor.
Träningsgruppen i rapport har en trevlig social sida eftersom vi alla i princip är 50+. Vi tar ut i skogen med husvagnarna tränar hund och ljuger lite över en pilsner på kvällen
I träningsgruppen skydd finns så mycket kunskap att jag fortfarande lär mig något nytt varje gång. I den här gruppen finns det fantastiska ungdomar i ålder med mina egna barn blandat med äldre. Dessutom finns Mia och Glenn, dessa otroliga hundmänniskor som tycks aldrig mattas i sin entusiasm.
Ni förstår säkert att valet är svårt.
Om jag lägger ner rapporten så utesluter jag matte från hunderiet om inte hon skaffar ny hund.

Har jag nu fått möjligheten att köpa hund av Mallekraftarna , vilket inte är alla förunnat, så vill jag göra dem stolta över våra prestationer, helst i skydd.
Argument för och emot kan jag stapla på hög men till sist kvarstår faktum jag klarar inte allt, jag måste välja!!!!!!!!
Men inte ännu. Jag fegar lite och låter september ta slut först.

Veliga Gubben


Kommentarer
Postat av: Sara , Audi&Flinga

Jag vet hur det är. Och jag har inte ens fyllt 35 :D I mina öron låter det som du redan valt. Och Mallekraftarna blir nog stolta över en rapportprestation oxå. Öl,husvagn och fruga smäller ju högt... ;)

Postat av: Gunnar & Chili

Hej på er!
En väldigt bra betraktelse!
Säkert är vi många som vill så mycket när hunden inte är begränsningen. Jag tror ni gör rätt i att fokusera på en gren i taget! Speciellt i dessa grenar som kräver kompletta hundar för att lyckas fullt ut.
Elle, belle, bi...
Många hälsningar
Gunnar & Chili

2007-09-07 @ 20:28:45
URL: http://www.ekhojden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback