Men va fan!!!!!!!!!!

Jag sitter och läser tidningen Brukshunden och blir fullständigt upprepad trots att jag lovat mig själv att inte lägga mig i SBK:s verksamhet. Sedan 1996 har antalet starter inom bruks minskat med 40%. I varje förening i hela världen hade detta lett till att man satt sig ner och gjort en strategisk plan för att ändra trenden. Tydliga mål , aktiviteter mm. Detta hade gjorts om den egna verksamheten var hotad. Man hade haft värvningskampanjer, uppvisningar mm mm. Jag letar febrilt efter tecken men inga syns. Inte heller kan jag utläsa något på hemmaklubben som pekar på att man gör något Är det bara jag som blir skogstokig när jag läser dessa siffror???? Till detta läggs att ingen klubb/distrikt vill arrangera Bruks SM 2009, Men va fan!!!!!!!!!!!!
Visserligen är jag en dinosarie från svunnna tider men nog måste bruksgrenarna vara huvudsaken i en brukshundklubb? Eller har det blivit så att  vi att istället för det mer komplicerade brukset älskar att hålla kurser för för  "vanliga" hundägare så att vi kan famstå som kunniga och duktiga.
Jag menar att det är kris nu. Den svenska varianten av brukshundsarbete är unik och kan fortfarande vara en av flera värdemätare för de samhällsbärare som behöver hundar i tjänst såsom Polis, vaktbolag m.fl.
Vad gör då vi bruksfolk själv??. Måste vi ha hjälp/styras av den oerhört byråkratiska koloss som SBK är, eller kan vi göra något själv? Vill vi göra något? Vem bryr sig? Hallåååååååå!!!!!!!!
I vår träningsgrupp har vi tänkt att tillämpa civil olydnad och försöka hitta ett fadderbarn (2 förare och en hund av bruksras) som vi handplockar och försöker indoktrinera till att hålla på med bruks och framför allt rapport som är den mest hotade grenen med inställda tävlingar hela tiden. I vår klubb måste man vanligtvis gå flera kurser innan man får delta i träningsgrupp. Hela vårt träninggäng kommer att bidra med sina kunskaper för att försöka få fram ett säger ett ekipage. Vad gör ni andra??????

Gubben från en annan tid och hans vackra Malle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback