Debut och lite funderingar på vad man efteråt ska koncentrera sig på

Busa lyckades att övertala mig att försöka ”bli av med” appellklass nu i höst. Jag vill inte gärna tävla i rapport i appell eftersom det dels finns för få tävlingar och dels för få tävlande och de som tävlar är ofta inte färdiga så det blir en del strul. Jag väntar helst med debuten i rapport till lägre klass. Dessutom anser jag att det är viktigt att ha ett spår i grunden hos alla hundar.  Eftersom Busets löpning kommer mitt i säsongen dvs. omkring 20 okt så fanns det inte mycket att välja på. Vår anmälan gick till Landskrona, en klubb som jag tyckt gjort bra ifrån sig när jag tidigare tävlat där.

Vi var 14 spårhundar och 4 sökhundar (tror det var 4). Ett gigantiskt logistikproblem för en tävlingsledare. Hans lösning var att starta med platsliggning i 2 grupper. Jag drog startnummer 11 och förstod att väntan under dagen skulle bli lång. Tur man har rutin. Jag kände mig ganska säker på platsliggningen, möjligen skulle hon nosa lite på den nya miljön men hon ligger lugnt normalt. Vad händer då?? Jo, Busa gör en mallegrej. Hon upptäcker, och jag kan se att hon är förvånad, att hon plötsligt sitter upp. Tack o lov sitter hon kvar, lång i ansiktet. Vi får 8 i betyg.

Härefter blir det budföring. Det enda problem vi någonsin haft med detta är att hon tjuvar och gärna drar 5 sträckor med snygga sättande mellan. Jag ber mottagaren att kommendera sitt när hon kommit in för säkerhets skull. Och se det lyckas. Dubbel-10 i betyg. Hurra.

Ut till spåren, som ska läggas på en gigantisk stubbåker och där avstånden från bilarna till spåren blir mycket långa för vissa. Jag har lite tur och får ett spår ganska nära.

Logistiken, hur blev det med den??. Tidsschemat spricker, vilket innebär att vårt spår passerar timmen. Jag tycker det är bra för då blir det lite svårare och därmed mer koncentration. VAD JAG INTE RÄKNAT MED ÄR TIDEN I BILEN. Busa har efter budföringen legat i bilen ca 3 timmar när det är hennes tur att spåra. Häschandet beror inte bara på värmen utan hon har svårt att koppla av. Jag har försökt att ta ut henne i god tid och låta henne springa av sig en del stress, men hon har legat och laddat alldeles för mycket. Hade det varit en vanlig spårtävling så har man mycket större möjligheter att promenera hunden eller leka med den eller vad man nu gör. Vi stod 15 bilar mitt på en åker och allt runt om oss var spårmark.

Redan när vi går ner mot spårpåsläppet känner jag att hon kommer att göra en mallegrej till.

Varför får jag alltid rätt, jag ville ha fel här.

Vi går fram som vanligt till påsläppspunkten, hon har redan dragit in spåret i näsan på vägen dit och jag släpper på. 20 m i rapporthastighet därefter en 20 m bra spårande och sen måste benen flytta henne i en ring i linans längd för att sedan gå in och intensivt spåra vidare. Eftersom vi var så nära apporten missade hon naturligtvis den. Av gammal vana så tar jag upp den. Vinkeln tas väldigt bra trots den starka medvinden. Apport 2 överfalls och husse vrålar loss med panik i rösten. Nästa vinkel lika bra och sen en ny urladdning av benen och en ny runda. Avslutar med bra spårning och markering av slutet. Betyg 7. Vi är fortfarande med i matchen.

Ännu mer väntan och det är sen eftermiddag innan jag får göra lydnaden. Känner mig lite osäker om hon har kunnat koppla av men hon verkar faktiskt lite bättre. Värmer upp med lite snabb linförighet, korrigerar och belönar med bollen snabbt som en blixt och hon köper.

När jag gick in så kände jag mig faktiskt som en vinnare. Jag har länge varit ganska nöjd med lydnaden men man vet inte med en så här ung hund vad som händer på en tävlingsdag.

Vi lyckas göra en fantastisk lydnad med några småfel. Lägsta domarens medelbetyg i lydnadsmomenten är 8,8 inkl platsliggningen. Det får man vara stolt över.

 

Vi vann hela tävlingen och blev uppflyttade med 273 p.  

 

På vägen hem funderar jag mycket på missarna och halvvägs hem kommer jag på mig själv.

Jag har alltid som tävlingsstrategi haft att man ska koncentrera sig på det som blev bra och memorera den bilden för sig själv för att ta med till nästa tävling. Kom ihåg hur fantastiskt bra det kändes under lydnaden och hur bra det såg ut.

Det märks att man tappat rutinen lite men nu är jag på rätt spår igen. Resten av vägen, hela kvällen och från klockan 4 på morgonen dagen efter tänker jag på detta och njuter.

Nästa träning kommer jag att ta fram det som gick snett och träna på det, men inte förr.

Jag tror det är viktigt att fokusera på det positiva för att kunna tävla med gott resultat nästa gång och inte gräva ner sig i vad som gick dåligt. Så funkar i alla fall jag.

Nu håller vi med tävlingar för i år och siktar på rapport och kanske skydd lägre i april?

 

De 2 vinnarna

 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Hej igen!

Får ju ta o skriva grattis till ett trevligt ekipage på rätt ställe ;-) . Och tack för de snälla orden på vår sida! Vi har även en sida till lillasyster Dizza www.dizza.se där du kan se min sambos bilder på henne ur vår vardag.

Hoppas vi ses igen, din trevliga prick!

Postat av: Mia

Flera som sysslar med mental träning.
Vi är bra vi är bra vi är bra:)
/Mia

2006-09-26 @ 12:24:02
URL: http://www.mallekraft.se
Postat av: Malin

STORT grattis till vinst och uppflytt!!!
Och som vanligt, underbart att läsa er blogg! :)

2006-09-29 @ 07:38:31
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Anders Hall

Hej Lennart!
Stort Grattis till uppflyttning och inte minst till ett jättebra resultat.
Vi ska själva ha vår premiär nästa helg, så håll tummarna.
/Anita, anders & Grappo/

2006-09-29 @ 12:30:42
URL: http://web.telia.com/~u40429471/
Postat av: Han vid andra ändan av Busas koppel

Tack alla för glada uppmuntringar. Vi håller ihop mot jantelagen och avundsjuka och njuter av att få förmånen av att arbeta tillsammans med hund. Njut på så kommer resultaten

2006-09-29 @ 15:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback