Stor hund attackerar polis

Jag undrar varför det alltid står stor hund eller jättestor schäfer i tidningsrubriker. Något svar har jag inte men jag tänkte inte vara sämre utan jag följer trenden.

Det senaste träningspasset med Busa innehöll en del överraskningar.

Dagens plan var att försöka förbättra ”bita-släppa-bevaka”. Hon fungerar ganska bra på mig, Glenn och Jonas. Idag var det dags att prova en ny figge. ”Linkan” 2 m polis ställde gärna upp. Är hon ren eller ska jag ta på mig skyddsbyxorna? Vad är det för fråga, min lilla tös gör precis det hon ska, tänkte jag. Svaret var givet. Du behöver inte stöka med det, hon biter bara där hon ska sa husse med inte så lite stolthet.

Jag brukar alltid starta med lite lydnad under uppvärmningen och på vägen ut till träningsplan. På dessa 50 m fick jag tala om för fröken 2 gånger att hennes plats inte var framför mig dragandes i kopplet utan snyggt vid sidan med fin kontakt. Ute på planen står Linkan beredd. Jag gör ett par rundor runt honom och än en gång vill Buset inte hålla sin position. Nya diskussioner och till slut får jag anledning att belöna med bollen.

Busa lägger sig snyggt på kommandot framför figgen och smått vibrerar. Förflyttningen kommer och jag hinner inte se Busas rörelse utan bara det hänsynslösa angreppet. Det går så fort och är så kraftfullt att man undrar var 23 kg hittar kraften. Passivitet, men vad händer? Absolut ingenting. Släppa finns inte. Loss vrålar jag och tänker samtidigt att jag lovat mig själv att inte vråla när vi tränar skydd. Hundar hör bra och det är så tradigt att höra.

Till slut släpper hon. Vi försöker ett par gånger till med samma resultat. Sen kommer chocken. HON BET MIG LITE I LÅRET ETT PAR GÅNGER EFTER SLÄPPANDET. Va f...n

Provar med mig själv som figge och då släpper hon. Ditt lilla fanskap, du utmanar inte den nye figgen väl, tänker jag. Men det är just vad hon gör.

Vi börjar om med lite lina på och får det hela till att fungera. Jag måste tillägga att det här träningsgänget är otroligt engagerade och alla hjälper till att komma med lösningar.

Framöver kommer vi att köra dessa övningar och se om hon byter attityd.

Trots allt var jag nöjd med passet. Det är inte lätt att hinna med en så här högtempererad ungtik. Skulle aldrig ha låtit henne läsa om ”girlpower”, hon tar till sig allt och pratar om piercning i nosen och svart ögonskugga, men än så länge bestämmer jag.

2 m polis summerar efteråt: Vilken blick hon har. Hon söker ögonkontakt och fullständigt stirrar ut en. Hon är så j..a snabb att man inte hinner reagera och angreppet är otroligt. Tackar för omdömet, det är ju pappas tös du pratar om.

När vi efteråt står och snackar säger ”Linkan”, jag fick hela fickan full med snus för hon krossade locket på dosan jag hade i fickan.

Linkan, min vän, jag är skyldig dig minst en ny dosa. Tur det inte blödde för då hade det kostat mig en flaska whisky. Vi ses på måndag.

 

Skyddshundsmachon och hans bimbo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback