Då var det dax igen

Busa löper men det hindrar inte henne att vara aktiv. Den här helgen hade jag tänkt att börja med söket.
Vi har själv fixat med markeringen så jag visste att hon kunde skälla på både stående och liggande figge. Ibland har hon en tendens att först sätta tassen på figgen innan hon börjar skälla.
Vi började därför först med ett par markeringar på kort avstånd på Glenn. Efter 2 gånger hade hon slutat att använda tassar. Det är härligt med erfarna figgar i början.
Jag har med tidigare hundar mest använt popup-metoden men hade en fundering på att starta med "patrullstig" eftersom Mallar använder mycket ögon. Glenn menade att det funkar alldeles utmärkt att köra popup men att inte hålla på för länge med det. Man kan också ganska snart dölja figgen lite så löser det sig ganska av sig själv. Garbo är inlärd på detta sätt. En annan egenhet i det här gänget är att man aldrig vallar. Figgen går naturlitvis in bakifrån så att hunden inte kan spåra sig fram. Som Glenn uttryckte det: Det är aldrig tid att valla mitt i natten när ett barn sprungit bort i skogen. Då vill det till att hunden springer ut sina 50m varje gång och slår framåt oavsett var vi söker och oavsett hur många som varit i området, annars hittar vi inte barnet .
Sagt och gjort ut med Jonas i skogen på fullt djupi motvind, rikta upp Busa, Jonas hoppar upp, gömmer sig. Busa får sitta kvar medan jag riktar, vänta vänta vänta, sök. Som vanligt 200 km/h som är hennes arbetstempo, rakt fram och ett ihärdigt skällande. Lek med bollen. Lite motvilligt in till husse men fritt följ i skogen funkar. Vi upprepar proceduren ett par gånger medan vi förflyttar oss på stigen. Allt funkar precis som jag vill ha det. Det är så roligt att ha en hund som hela tiden ställer upp oavsett vad jag ber om. Man känner sig priviligerad.
På stigen lägger jag henne efter övningen och hon slappnar av och varvar ner ganska snart. Beröm från Glenn över denna egenskap som han menar tyder på särskilt goda nerver. Tack för den.
Senare kör vi ett nytt pass som funkar lika bra.
Jag fick än en gång se Mallekraftarna arbeta i skogen. Qasper the champ kan ni läsa om i Mias blogg. Garbo är värd en egen sida. Damen söker av området i samma tempo coh samma mönster i flera hundra meter innan det finns figge. Det är inte underligt att hon för det mesta har fullt på söket. Där har jag min förebild. Dit ska vi Busa!!.
Vi spårade också idag och det blir bara bättre och bättre. Mycket svårigheter, många riktningsändringar. Jag gick dessutom tillbaka i mina egna fotspår ca 20 m för att sedan gå åt ett helt annat håll. Allt funkade perfekt och en liten liten liten tendens att inte ligga på lika hårt som tidigarebörja att synas.
Efter att ha kört beteendespår en hel del hade jag idag bestämt mig för att göra ett längre spår och bara följa med henne vid tappt för att faställa hur längt hon går innan hon letar sig tillbaka. Mycket kort visade det sig. Nu berodde det delvis på ganska svag vind men hon lyckades varje gång att ta upp spåret direkt vid tappt. Trevligt men jag ännu inte vant mig vid sättet hon arbetar i jämförelse med de schäfrar vi haft senast.
Idag ska vi köra lite industriområde om jag får ledigt av matte från listspikning och målning.
Då var det alltså dax igen att lägga en ny gren till högen av andra. Vi tränar nusamtliga bruksgrenar med Busa och hon blandar inte ihop dem och hon ställer upp på allt. Vi har ett par lydnadsmoment som inte är påbörjade och ett par som inte är helt befästa annars är vi på gång. Bakslag kommer men just nu är det för lätt att vara Malleägare.

Lennart

Kommentarer
Postat av: Mia

Missade du den fantastiska Garbos bakåtslag typ...800m ut till bilarna:) heh.....
Var bara tvungen att påpeka detta.... tål ju lixom inte att andra får beröm *S*
/Mia

Postat av: L

Bortraderat av censurkommittén.
Tandlöse Qasper behöver innget han har en drygt 720 st

2006-10-29 @ 18:31:08
Postat av: Jeanette m Tyson o Dizza

hallå där! Alltid lika kul att läsa dina/era inlägg. Din hund är verkligen en stjärna, med en ambitiös och duktig husse. Hoppas vi ses ute på banorna igen ngn gång. Det var ju ett tag sen appellen... Men det blir nog bara en tävling till i år, och då lydnadsklass I. Annars är det mest spår, lydnad, miljö och nu även sökträning med bägge vovvarna. Dizza kan nog bli en riktigt duktig tjej hon oxå. Matte är stolt.

Hoppas ni har en fortsatt härlig hundhöst med många upptåg och bus!

2006-10-30 @ 08:10:20
URL: http://www,dizza.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback