Generationsbyte och uthållighetstest

Efter löp och mattes helgarbete är vi nu tillbaka i rapportskogen. Plötsligt består gruppen av bara Busa. Vi är inne i en generationsskiftning. Panja satsar efter sina 3 SM-deltagande på spår, Prilla vilar sig i form till nästa tävling till våren, Smittarna ägnar sig denna helg åt sociala relationer, Monty hade förhinder.
Den nya generationen är ännu inte färdig att träna tillsammans med andra, men efter sommaren så är vi många igen. Lars med sin nya hund X (uttalaskryss)och Göran med Vera kommer snart ikapp oss.
Vi provade för första gången nya marker och ni som vet vilket markproblem klubben har förstår att det är hur kul som helst. ETT STORT BERÖM TILL LOTTA SOM IHÄRDIGT BEARBETAT KOMMUN OCH JÄGARE.
Tyvärr fick vi inte plats med så värst lång sträcka men vi körde 300+200 förlängning och för första gången utan syra eftersom ryktet säger att syra avskaffas nästa säsong. För trist att inte regler finns att få på nätet.
Busa sprang 3 sträckor i sin vanliga hastighet. Vi kunde märka att hon var lite uppskruvad efter uppehållet på nästan 1 månad. Hos matte var hon ljudlig på station men slutade när matte visade vattensprutan. Tur vad det för den var inte fylld med vatten. Framföringen var perfekt. Hos mig var det precis tvärtom. Hon stal ett par dm så jag var tvungen att korrigera och börja om. Förlängningsförändringen skapade inga som helst problem, vilket jag inte heller hade förväntat.
Lars hade följt med för att ge X lite stationsträning vilket avlöpte mycket bra. När de kom tillbaka till B så sprang Lars ner till A och Maj-Lis skickade X efter honom. Perfekt genomfört.
Jag passade på att gå ut ett spår på ca 5-600 m som skulle ligga lite längre tid. 3 skogspinnar som apporter. Som vanligt följer jag inte SBK:s anvisningar utan spåren saknar långa raksträckor.
Min tanke var att Busa skulle få känna på att arbeta hela dagen med pauser i bilen, precis som vid en skyddstävling.
Väl tillbaka till det gäng som spårat hemma hos Lars tvingade jag Bergströmarna att agera sökfiguranter till Busa. Dessa hyggliga människor ställer alltid upp och följer exakt instruktioner trots att man aldrig sysslat med denna gren. Kunde jag se en liten tvekan från G att ligga ner och låta en skyddshund utan munkorg skälla på honom?? Nej inte var det så.
Inga popup längre utan vi kör direkt. Busa hade sett att jag lämnade hennes boll till Mariana vid bilen. Det räckte. Samtliga slag gick rakt ut och markeringen funkade väldigt bra. Lite lomhörda blev nog Bergströmarna. Busa har nu hittat sin idealposition och ligger ner en meter från figgen. Idag gick jag ut ända ut till henne för att vänja henne vid att jag rör mig i skogen samtidigt som hon skäller. Kunde märka en viss intensitetshöjning när jag kom närmare. Får hålla ett öga på detta så det inte slutar i angrepp vilket jag inte tror eftersom hela övningen bygger på kamplek med boll i snöre. Väntar på min beställda munkorg.
Medan vi åt hemlagad ostkaka hos Johnssons eftersom X har blivit uppflyttad från appell så fick Busa ligga i bilen och ha tråkigt. Spåret blev därför 2,5 h gammalt. Hon spårade precis som jag vill och då blir man glad. Hon tålde också att utan någon som helst förändring i arbetslusten att hålla på en hel dag, det är också roligt att konstatera. Spåren måste ha en viss svårighetsgrad för att hon inte ska använda sin mallehastighet och det måste jag tänka på varje gång vi tränar. Minns vad Glenn sagt: Långa raksträckor räcker att ni har på tävling och någon enstaka gång där i mellan.
Som sagt en lyckad dag. Vi har nu bara 2 rapporträningar kvar på terminen tyvärr och det är dags att planera våren Jag kommer att hålla på ändå med spår,sök,uppletande och lite rapport när vädret inte är allt för jävligt.
Under planeringen hade vi en intressant diskussion om vad man kan förvänta sig av en träningsgrupp. En träningsgrupp är inte en kurs där kursledaren planerar för mig och talar om vad jag ska göra. Träningsledaren representerar gruppen i klubben och fixar marktilldelning, planerar och administrerar. I en träningsgrupp kan man naturligtvis ta råd från kompisarna men träningen av hunden är mitt eget ansvar.
Jag tror att det är viktigt att förtydliga alla spelregler så att inte felaktiga förväntningar uppstår med konflikter till följd. Hos oss har detta fungerat mycket bra men vad händer om nya ekipage söker sig till oss?
I vilket fall som helst så tar Lars en paus som träningsledare för att ta hand om X och den minigrupp som unghundarna kommer att finnas i. Rickard planerar för oss andra. Det blir bra. Jag hade lite önskemål om att om möjligt kunna träna lite mer på söndagar istället för lördagar eftersom jag då kan träna i skyddsgruppen på lördagarna. Får se hur det går. Man kan inte begära att gänget ska rätta sig efter mina önskemål men nu är de framförda.

L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback