Avstämning i Skyddet

Jag har sysslat med lydnadsträning en del medan Glenn har varit borta. Busa har fått lära sig att bita, släppa, bevaka på mig lite då och då men mycket lite skyddsträning jämfört med vad jag gjort tidigare med min förra hund. Den här damen har naturliga kraftfulla angrepp och hyfsade släppande (går säkert att putsa en del) så på Glenns inrådan så har jag försökt skärpa kravnivån i lydnaden. Det har fungerat bra tycker jag.
Nu skulle vi testa av hur landet låg och det första som visar sig är att fröken har fått proppar i öronen vid kommando fot, så fort figurant finns i närheten. Ett känt fenomen för alla som kört lite skydd. Jag fick därför ta i lite för att få det att fungera. Det gick hyfsat men vi tänker träna på hemmaplan en del med matte som figurantstörning. Lydnaden SKA funka lika bra var som helst hade jag tänkt mig. Dax för ytterligare kravhöjning.
I övrigt skötte hon sig bra och bitasläppabevaka fungerar väl även på annan än mig. Kanske lite bättre t.o.m.
Nästa gång kan vi eventuellt pröva lite korgarbete och se hur det ser ut. Fram till dess lydnad och lite spår.


Lennart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback