Back on track

Sitter just nu med ett glas vin och lyssnar på god blues som vi ska ta in på vår repetoar i Bad Moon Blues Band som jag av någon underlig anledning sjunger och spelar munspel i. Själen måste ha sitt. Vill ni höra bandet så slå en signal så kommer vi till er barhängarkväll eller vad som nu gäller. Tunggung blir det.
Tillbaks till hunderiet.
 Buset o jag har ägnat 2 dagar åt att spåra. I lördags träffade vi gammelmatte och den fantastiska Qasper som jag nästan fick gratis efter hans övningar i sökskogen. Du kan inte ana Mia hur bra det är för oss andra att se honom bara göra fel. Det innebär att vi inte är så dåliga ändå. Tack för det. Vi vet alla att THE FANTASTIC QASPER bara showade för en gång skull. Han kommer tillbaka. Han visade att han bara är en hund tack o lov.
Busa har haft lite för lång uppehåll i spåret så jag hade bestämt mig för att statussätta henne på lördagen och börja träna bristerna på söndagen. Lördagens spår var ca 6-700 m med många förledningsspår (massor av folk i skogen innan oss). Hon klarade allt ganska bra men har för brått och är för yvig i vinklar.
Jag bestämde därför att på söndagen göra lite svårare vinklar , längre tid, längre sträcka framför allt utan apporter för att se om hon håller koncentrationen  och allt detta på öppet fält.
Spåret blev 1,5 h och sådär 1,5 km. Pissdåligt upptag men sen bar det ivär i som vanligt ganska högt tempo men med sanslös koncentration. Hon arbetade ut både spetsvinklar och vanliga mycket bra men jag tycker fortfarande att hon bör ligga mer än 80% av tiden i kärnan. Intensiteten är utmärkt och hon missar inga apporter så länge hon har spåret. Nu ska jag öka svårigheten succesivt och även lägga in asfalt så får vi se hur långt  det räcker. Hon är bara 1 år Lennart!!!!!!!!!!!!!! Jag vet, jag vet, men när man har en hund som ber om att få köra uppletande direkt efter spåret och det gärna med tomslag så vill man  spänna bågen.
Som sagt alt bra igen med spår. Nu återstår att få ordning på rapporten nästa helg. Och lydnad och uppletande och börja med sök och fortsätta med bevakningar/anskällingar PUUUH. Det är så himla roligt med den här tösen för hon ställer upp på allt och ber om mer.

Busa o The blues man

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback