Var finns återväxten????????

Nyss har SM passerat och man har med beundran följt sina föredömen Mallekraftarna. Min kära svåger och svägerska har också deltagit för 3:e gången.  Alla med olika resultat men jag vet hur mycket arbete som ligger bakom för att kvalificera sig så jag tycker vi alla ska visa samtliga respekt för deras insatser.
Det som slår mig är dock att de flesta namnen på SM har varit med länge och haft flera hundar under årens lopp. Jag vågar t.o.m påstå att medelåldern är ganska hög. Inte så hög som min men ändå.  Förlåt Mia. Den fråga jag ställer mig är :"Hur är det med återväxten?" Finns det nya Brukstävlande inom klubbarna och tar vi gamla hand om dem?
Anledningen till att jag funderar är att jag just i dag fått återbud på min anmälan i appell från Trelleborgs BK. Tävlingsledaren beklagade men man hade bara 3 anmälningar. Va f.......... bara 3 anmälningar. Sist jag var i appell (drygt 12 år sedan) så kunde man bli utlottad. VA FAN HAR HÄNT ????
Och den viktigaste frågan: KAN VI GÖRA NÅGOT ÅT DET??.
Själv tillhör jag de gamla idioter som lever i det förgångna och tycker att tävling i Bruks är det som ska prioriteras inom SBK. (ja, jag vet att det står annat i stadgarna om lydnad,agility och kursverksamhet)
Man undrar om det är för dyrt för ungdomar med all bilkörning mm. Man undrar också om vi tar in lämpliga valpar och förare , efter valpkurs, att via fadder hjälpas till tävling. Man undrar om vi har kurser, ledda av folk med tävlingserfarenhet för de som vill till appell. Man undrar om vi har viljan.
Det är nog alldeles för svårt det här så jag ger upp.

Lennart

Ps.själv hjälpte jag till första året med en av mina bekantas första hund och de ingår nu i träningsgruppen och ska tävla i lägre. Kanske hade de tur att känna ngn, eller jag bara skryterDs

Kommentarer
Postat av: Eva

Mig veterligen så ska man genomföra tävlingen om det är minst 3 anmälda enl gällande regler.
Konstigt att de ställer in då...

Postat av: Busas boss?

Jag uppfattade det som att man totalt hade 3 (inkl söket). Säkert inget fel begånget men man blir beklämd om det inte finns intresse för appell.
Lennart

2006-09-03 @ 15:43:35
Postat av: Mia

Håller med du (som NÄSTAN alltis;))
Var finns återväxten? I skyddet är det ju oerhört svårt, näst intill omöjligt för nybörjare att ens ta plats i en träningsgrupp...:(
Kan man från centralt håll utbilda fler tränings figuranter i klubbarnas regi?
Vad göra?
/En som brinner för skydd:)

2006-09-06 @ 08:29:59
URL: http://www.mallekraft.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback