Mallespår

Den här helgen var det tänkt att lägga en polett på spåret. Buset är mitt uppe i löpet och sysslar mest med att vakta huset. Igår gav hon en äldre springer-spaniel tik stryk. Första gången det händer och jag var inte tillräckligt förberedd eller vaken klockan 06.00 på morgonen. Hög svans och alldeles stilla, plötsligt som en blixt PANG och hon befanns sig på ryggen på den andra. Ragg över hela hunden från näsan till svanstippen. En herrans massa morr och gurgel. Fick delat på dem snabbt. Inga som helst skador och vi kunde stå och snacka efteråt. Det hela var över. Lika snabbt som agressionen startade lika snabbt var den borta. Har aldrig sett något liknande. Detta är Malle i ett nötskal. Busa sa senare att den andra hade kallat henne smal och de gör man inte ostraffat. Vad vet jag, bitches are bitches.
Spåret då? Många har lagts och jag är fortfarande inte nöjd med problemlösningsättet hon har. Lite för yvig. Vi tar oss runt och vi missar inga apporter men jag gillar inte systemet eller brist på system vid tappt. För mycket ben. Näsan är bra med men jag gillar inte kasten. Körde mycket slingriga spår idag med apporter på oväntade ställen och aldrig rakt fram efter apport. Det funkade ganska bra. Upptagen har jag lagt så att hon utgår från en upptrampad ruta och får leta sig till utgång. Funkade mycket bra och det har tagit bort rusandet. Hon har ett mycket högt tempo i allt hon gör och det går igen i spåret. Troligen påverkar rapportträningen också hennes sätt att lösa problem. Vi får se framöver om det mognar med hjälp av fler slingriga spår med mycket riktningsändringar och andra problem. Tyvärr kan jag inte lägga ner så mycket tid som jag skulle vilja göra på spåret. Jag hade nog inte tänkt att tävla där mer än i apell. Men vi får se, allt kan hända.

Lennart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback