I´ve got my mojo workin´

Eller som Peps översätter det. "Min trollmoj funkar". Ledsen mina damer jag pratar om spårkoppel och absolut inget annat. Tänk på min ålder.
Efter att ha letat i flera dagar konstaterade jag att mitt spårkoppel var utlånat sedan jag senast sysslade med hund dvs 1998. Du som har kopplet, behåll det jag har köpt nytt.
Materiel i all ära . Det ersätter inte god inlärning men jag gillar spårkoppel sedan jag haft riesen som bara springer i spåret. Idag fick Busa pröva. Först gjorde vi ett vanligt spår i skog/äng/ljung. Syftet var att få henne att börja spåra från första steget och inte rusa en bit först. Hade lagt lite godis efter ngn meter för att hon skulle få belöning direkt. SMHI hade ställt till det för oss och kommenderat dit styv kuling eller vad det heter. Blåste som f... gjorde det. Hon brydde sig inte om kopplet utan låg på som vanligt. Jag fick henne att doppa näsan direkt och vinklarna gick ganska bra förutom medvind som blir lite för yvig.
Vi fortsatte därefter till industriområdet hemma i byn för att inviga damen i asfaltspårning för första gången. Första spåret tittade hon på mig, och jag garanterar hon pratade med mig, och sa SLUTA HUSSE MAN SPÅRAR INTE PÅ SÅNT HÄR!!!!!!!!!!!. Vis av erfarenhet som man är så gick jag några steg i spåret för att se vad som hände. Absolut inget. T.o.m godiset som jag lagt ut nonchalerades. Plösligt doppar hon näsan där jag korsat en grusgång och får upp spåret. Spårar hela spåret och får sitt slut. Hon har problem i den hårda vinden men löser det själv. Sen gör vi ytterligare en 4 5 spår runt i området. Busa spårar med låg nos och med otrolig intensitet. Tack vare kopplet så kan jag hålla henne för hon ligger på som Tuborgbryggeriets utkörningshästar.  Mycket lyckat, t.o.m övergångar mellan olika underlag funkar och ringningarna minskar. Detta är roligt att syssla med trots att SBK inte har det på sitt program. Om ni inte testat så prova. I början låter jag bara spåret bli så gammalt som det tar att gå ut.
Nästa gång tänker jag låta det bli 10 min. Allt för att utveckla och göran prinsessan mer erfaren. Det är härligt med barmark. Just nu ligger mallen i favoritfåtöljen och sover som en stock. Det är tröttsamt med koncentration.
Rapportträningen igår var lika kass som senast. Vi hade bestämt oss för att belöna när hon självmant var tyst. Det innebar att hon stormskällde nästan hela träningen. Hon fick inte gå förrän hon var tyst och det lyckades vi med men med den följden att hon istället vände på sträcka 1. Fick göra ny retning. Sträcka 2 med förlängning gick utmärkt. Hon hade kortare tid på den än de andra hundarna hade på grundsträckan, så snabb är hon. Åker på träningsläger i Påsk. Får se vad som händer där. Funderar på att byta station mellan mig och matte. Hundra andra idéer finns men jag tilltalas av tanken att försöka få hunden att själv prova beteende tills rätt kommer istället för att ge obehag med fy,ryck i koppel, sprut med vatten o dyl. Vi får se.
Uppletande går fortfarande bra.
Var in om hos Mallekraftarna och tittade på valparna. Fantastiska. Öppna och trevliga. Kobra har jag inte träffat förr men hon ger också ett mycket trevligt intryck. Glad hund. Man blir frestad.

Fick ett mail från en hundkompis som har en tjänstehund efter min gamla schäfertik och som läser den här bloggen. Visst är det härligt med beröm??. Tack för det och hälsa gubben att jag verkligen önskar honom lycka till med Mallen. Vi får träffas och träna en dag.

Lennart

Kommentarer
Postat av: Mia

Den som gett dig rådet att låta "prinsessan" själv komma på att vara tyst på rapporten, måste vara en Schäfer människa;) ha ha ha ha....
Här skall du få ett råd av en "Malle" människa- har du hört talas om helikoptern?;)

Postat av: Lennart

Helikoptern är provad och andra liknande metoder. Stressnivån gör att hon inte springer utan gör överslag oavsett metod.Därför prövade vi den här med samma skitresultat. Funderar på citronmetoden.

2006-04-10 @ 08:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback