Tillbaka i form

Efter allt strul som varat i ett år springer nu mallen fort och rätt i rapportskogen. Fortfarande har vi lite problem med att vänta på sin tur. Mallen vill springa. Speciellt tack till Nina som inspirerades oss att fortsätta.
Tillika gör hon fantastiska uppletande.Jag har alltid inspirerats av Glenns synsätt i all form av uppletande vare sig det gäller föremål eller människor. Hunden ska vara nöjd med att leta och inte behöva få "napp". Vi har kört Busa så från första början , vilket innebär att 10 minuter letande utan att hitta något inte är  något problem. Busa är glad att få söka.
Vi har försökt att ha samma inställning när vi lär riesenschnauzern uppletande, vilket är mycket svårare eftersom motorn inte är trimmad på samma vis som på en malle, men det verkar som om det funkar för henne att göra flera tomslag och ändå vara lika glad. Vi får se hur det utvecklar sig. Skulle vara roligt om matte kunde visa upp en skäggig som funkar i uppletande lika bra som mallen.
Den senaste tiden har vi spårat lite med hundarna bara för att det är roligt och plötsligt funkar mallen jättebra. Husse har dock fortfarande problem att hänga med när spåret blir längre än 5-600 m. Det är bara att acceptera att man inte är 25 längre.
Nu ser vi fram mot tävlingar både i rapport och spår men framför allt ser vi fram mot Mallekraftsläger och kanske riesenläger i sommar. Där ska vi antagligen koncentrera oss på sök. Minns mina mål: Elit i spår rapport och sök innan husse lägger ner och pensionerar sig.
Ibland tänker jag på att Busa kommer att finnas fram till min pension. Vad ska jag då göra??. Ny Hund ??????? Malle???? Kommer jag att orka eller vill jag hellre åka på utlandssememester och sola halva året. Jag har ingen aning.
Om jag inte ska ha en arbetande hund, ska jag då ha hund överhuvudtaget????. Surfade omkring lite för att se vad som bjuds. 400 raser. En pitbull är en alldeles för liten utmaning. Jag som älskar Italien sneglar på deras hundar och upptäcker Cane Corso. Varför inte??Eller vill jag vara med Gunnar i uppbyggnaden av en ny arbetsriesen genom att finansiera en import?. Skånsk terrier är lagom stor men ändå mycket hund. Innerst inne vill jag ha en malle som jag tycker är den ultimatqa hunden. Fantastiskt både i skogen och som familjehund. Jag har aldrig träffat en hund som är så lojal till familjen som mallen.
Eftersom husse fått ny kamera får ni hålla till godo med massor av blider.

Busa

Kommentarer
Postat av: Nina

Tack för snälla ord :)! Urkul att det funkar som det ska nu och lycka till på kommande tävling, alla sorter så klart, men företrädesvis i rapporten :).

Postat av: Anneli

Det är mycket man inte vet! Sångare och munspelsutövare! Det kunde du väl gett prov på under vandring till B eller C. Men vilket fantastiskt konstverk du gömmer på dig. Hoppas den sitter på ett ställe som tål offentligt ljus för den skulle jag vilja se.

Syns på de maskerades läger om inte förr!

2009-05-12 @ 22:59:27
URL: http://www.ekhojden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback