Regn o rusk

Vi har varit och försökt oss på en spårtävling med blandat resultat. Förutsättningarna var inte de bästa men det var roligt att testa Busas kapacitet.

Hela dagen stormade det och regnade, spåren var lagda på fält med lite blandat underlag. Det är säkert mer än tio år sedan jag tävlat just på denna klubb men jag kom ihåg att man gärna går över gärdsgårdarna in på nästa fält. Med det i minnet började tävlingen.

Busa är ovanligt lite uppstressad till min glädje så jag känner mig ganska säker när vi går fram till upptagsrutan. Som vanligt rusar hon ut i ganska hög fart men näsan är påkopplad och hon tar upp spåret direkt. Jag är mycket nöjd och betyget blir 10. Av dem som kom runt sina spår verkade som om det bara är Busa som har fullt på upptaget.

Spåret följer hon bra med låg näsa och första apporten som är osynlig tar hon ganska snart. Vi samlar på oss ett par pinnar till och Busa spårar över gärdsgården (va det jag sa). Jag kommenderar henne att ligga så att jag kan klättra över. När hon släpps på igen så märker jag att hon har tappt ett tag men får tag i spåret när vi kommit ut en bit på detta fält. Som det visar sig sen har vi missat en vinkel och därmed 2 apporter som låg på de benen. Den starka vinden gjorde att Busa fick upp spåret på fel ställe. Vinkeln var direkt till vänster när man kom ner från stenhögen. Det hela slutar i betyg 8 och jag är ganska nöjd eftersom det bara är hälften av hundarna som tagit sig runt och ingen har fullt.

Uppletandet går också ganska bra, fyra slag, fyra föremål. Ovanligt mycket tugg betyg 8.

Innan lunch platsliggning och det regnar och blåser fortfarande. Hundarna runt om Busa sätter sig och en av dem lämnar platsen. När tiden är ute går vi fram runt huset och plötsligt står Busa vid mina fötter. Va hände frågar jag tl. När det var mindre än tjugo sekunder kvar blev regnet för mycket och hon satte sig upp, skakade sig och upptäckte plötsligt att något var fel, började leta efter husse, betyg 0. Jag bröt men åkte hem ganska nöjd ändå.

Rapporten följer min plan, men jag var mycket sugen på att bryta den och låta henne springa med de andra hundarna i träningsgänget. Vi hade ny mark i helgen och det är alltid roligt med nytt. Jag fick tvinga mig att fullfölja planen. Busa fick vara med på A-stationen, det blev en mycket lång liggetid som hon klarade bra. När de andra hade sprungit så gjorde jag en vanlig framföring med nerräkning och allt men inget spring. Maj-Lis gjorde likadant en stund senare och det verkar som om Busa nu börjar vänja sig vid att det händer olika saker på stationerna numera.

Vi passade på att träna Kylie i stationsuppträdande och det gick ganska bra trots hennes ålder. Första gången med så mycket hundar som hon gärna vill prata med.

Efter fikat satte vi ut ett gäng och en hund på halva sträckan. Busa var tvungen att passera tätt för att komma fram.

På första skicket saktade hon in men passerade utan problem. Vid sista skicket körde hon på för fullt och så nära att någon trodde att hon skulle springa på dem.

Mer störningar är planerade och planen ska fullföljas. Nu behöver vi öka lite på kraven i framföringen och dessutom ha längre sträckor.


må väl i höstmörkret


Lennart


Kommentarer
Postat av: Nina

Jäkla skit med platsen och väderleken men det är som det är med det :(. Kul att Busa fattat konceptet "allt är inte alltid som du tror lilla hjärtat - här gäller det att ha koll" :). Ha en härlig vecka! //N

Postat av: Alina

Najjs blogg du har!! :)

2008-10-14 @ 14:12:47
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Mia

Det låter som ni är på G, nästa gång är vädret på er sida:)

Jag vill fortfarande komma och titta på rapport:) kanske skall passa på sålänge ingen ny hund har kommit innanför husets väggar.

/Mia & Glenn i hund Mecka

2008-10-14 @ 18:52:21
URL: http://www.mallekraft.se
Postat av: Ing-Marie och Arne

Disciplin och hårt arbete ska löna sig, sägs det. (Ska berätta det för min hund en dag.) Lycka till med träningsplanen, och glöm inte bort att ha kul samtidigt.

2008-10-15 @ 21:18:30
URL: http://hagerev.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback