Kapitulation

Ibland blir det lite svårt att blogga. Vad kan vara intressant för läsaren att få reda på om Malleland?
I morse blev jag klar över varför Busa har fått mig att kapitulera för mallens egenheter. Klockan 6 (söndag) trycker hon in den kalla hårda nosen under hakan på mig, bara för att gosa lite. Först blir man vansinnig av att bli väckt men efter 2 sekunder så kapitulerar man. Ingen kan motstå dessa kärleksbetygelser. Busa kan ligga kvar och mysa  med nosen instoppad under ens haka under långa stunder. Flocken är alla lika väl behandlade. Flocken har ju nyligen utökats med Ella 3 månader och ingen unge har någonsin haft så rena händer, fötter och ansikte som hon. Mallen blir fullständigt tokig när barnbarnet kommer på besök.
Jag har aldrig under mina snart 50 år som hundägare varit med om en hund med sådana sociala egenskaper som Busa. Från första hund som morsan och jag smugglade in utan farsans vetskap tills nu finns ingen jämnförelse.
Busa har en kompis av märket Softy som hon gärna leker med. Bayley får göra det mesta med henne och hon bara fräser lite lätt om han kliver upp på ryggen. De flesta andra hundar blir utsmetade på marken om de bara försöker tänka fel tanke. För det mesta är andra hundar inget intresse för Busa. Nu har Softyn fått en ny valp i huset. Bordeuxdoggen, ni vet en sån som Tom Hanks har i filmen Hutch, en sån som är röd och dreglar hela tiden har kommit in på spelplanen. Busa har plattat till henne flera gånger trots att hon är så otroligt söt. Vi försöker skapa lite förtroende och Bordeuxen gör allt för att var till lags men Mallen fräser. Får se om det funkar i framtiden.
Träningen går verkligen framåt. Idag körde vi fyra uppletandesträngar med vardera tre föremål. Allt hämtades på ett par minuter. Jag testade med att skicka Busa i olika diagonaler i rutorna och det funkade ganska bra. Vinden var obefintlig så det var ganska svårt med de små föremålen vi lagt ut. Hon gör uppletandet i 230 knyck och man kan förvillas att tro att det bara är spring och ingen näsa men så är inte fallet. Kommer hon inom vittringsavstånd så tvärbromsar hon och plockar föremålet. Jag skulle gärna vilja ha något lägre hastighet men det verkar som om det inte finns en chans till detta trots många olika försök. Förhoppningsvis blir det bättre på tävling efter en besvärlig rapportsträcka. Jag kan glädja mig åt att Busa aldrig mattas trots många många skick i rutan.


Kommentarer
Postat av: Väinö

Jag såg uppletande och kan bara förundras över hennes fart och energi för detta / VN

2007-10-14 @ 21:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback