Gnäll Gnäll Gnäll

Säsongen är över och sista tävlingen är ett misslyckande. Just nu är all motivation bortblåst. Skitväder och man vill bara sitta inne med en bok och ett glas malt, slippa stiga upp på morgnarna, slippa gå ut med hund, slippa slita på jobb. Gå i ide ett par månader.
Som ni förstår har jag en tendens att deppa ihop under mörkertiden. Detta kommer varje år och jag kan inte se något positivt med den här tiden. Mörkt när man går till jobb och mörkt när man kommer hem. Det hela har visst med talgkottkörtelns behov av signaler av ljus från ögat, om den inte får det så producerar den inte de ämnen som behövs för att känna sig pigg har jag låtit mig förtäljas. Därav ljusterapi för de svårare fallen. Indirekt belysning på arbetplatser är också bra.
Många brukar säga till mig att det är så trevligt med alla ljus under december men jag kan inte hålla med. Dessa osande skapelser sätter bara igång min astma. Värst är de "mysiga" doftljusen.
Men julen är trevlig hävdar många. Nej säger jag . Kommersiellt och kravfyllt. Dessutom är denna tradition grundad på religion. En religion som man glömmer under resten av året. Det är väl inte så farligt säger nån, det är ju bara en trevlig tradition. Jag håller inte med. Jag tycker man ska ta religion på större allvar. Se vad de vill värna om och se vad de hitintills lyckats åstadkomma. Själv är jag utan kyrka men kan till stor del sympatisera med Humanisterna. Den som är nyfiken kan läsa här
http://www.humanisterna.se/index.php 
Men barnen då? Visst är det trevligt med deras förväntan och glädje men ändå. Jag längtar till den 20 februari, då det är ljust när man kommer till jobb och ljust när man kommer hem.
Ibland undrar man vad som händer i hundhuvudet. Vi har under lång tid haft en Busa som sprungit alla träningssträckor utan besvär, dessutom har hon varit snabb. Detta oavsett vilka hundar som varit med och om det stått ett tiotal domare på stationen som skulle examineras.
På tävlingen vänder hon på halva grundsträckan. Va f... Orkar inte ens klura ut vad som hänt och därmed inte heller fundera på lösning. Är det bara "skit som händer" och skit i det, eller. Vem bryr sig. Nä in i depperioden och isolera sig , det är vad som behövs.
Hade tänkt att ställa in husvagnen i Glenns lada idag, Då börjar det snöa och jag kommer säkert att inte kunna backa in den för att det bara slirar.
Något positivt måste jag ändå kränga fram mitt i eländet.
1 Busa har skjutit sitt löp 4 veckor vilket innebär att det nästa säsong ligger bättre i tiden
2 Det verkar som om vårt träningsgäng blir riktigt många nästa termin. De med timeout kommer tillbaka. Min önskan om återväxt kanske infrias.
3 Busa ligger tyst på stationerna och matte har en bra framföring med henne.
4 MFF ligger inte dåligt till i 2008 års tabell
5 Svågern har blivit uppflyttad med nya hunden
6 Tiger spårar igen med hjälp av lite tips från Busa
7 Barnbarnet Ella håller på att växa till sig och kommer tillbringa nyår med oss i skidbacken.
8 Jag har en hund som fyller alla de krav jag har inklusive att vara husses sängvärmare.

Vi ses och hörs efter helgerna om inget oförutsätt händer. En varm hälsning till alla hundvänner i Sverige.

Till sist ett boktips att sjunka in i vid brasan och whiskyn. Läs den nya översättningen av "Sagan om ringen-trilogin" eller om ni inte redan gjort det, Stieg Larsson-böckerna om Lisbeth Salander. Själv hoppas jag få läsa Richard Dawkins - Illusionen om Gud

Busa, Maj-Lis och bloggaren själv Lennart

Kommentarer
Postat av: Chili med flock

Mycket trevligt att träffa er på tävlingen i Göteborg, synd bara att det inte gick vägen denna gången!
Att gå i ide är kanske inte så dum idé trots allt!
Ha de gott!

Postat av: Yvonne mfl

Här är en till med krånglande tallkottkörtel. Eller för väl fungerande?? Trött i alla fall. Tror du det är lönt att läsa nya översättningen av sagan-om-ringen-trilogin när man kan gamla "utantill"? Bra böcker. Liksom salander-trilogin (som det tyvärr blev). Illusionen om Gud låter lite tungt med tanke på min tallkottkörtels nuvarande status, har du inget tips på något uppiggande?
Och doftljus är verkligen mysigt, tom Bosse har råkat tända några jag satt fram (hehe).
Ha det bra hela familjen Bus!

2007-12-05 @ 19:25:52
URL: http://www.retstickanshera.se
Postat av: Lennart

Absolut inget uppiggande under depperioden. Då kanske man måste ut ur sitt ide. Nej deppa på.

2007-12-06 @ 12:25:47
Postat av: Eva & Väinö

God Jul

2007-12-17 @ 23:57:43
URL: http://nybergshundar.se
Postat av: Linkan o Katja

Hej på er! Vi BÅDA ;) önskar er en god jul o ett gott nytt år... Ha det så bra o sköt om er...

2007-12-23 @ 10:37:26
URL: http://www.linklexx.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback