Rasistiska funderingar

Malle- Malinois-Ikea-schäfer-belgisk vallhund

Kärt barn har många namn. Jag får ibland frågan varför man väljer de senaste årens modehund. På 70-talet minns jag att alla schäferägare började med Kelpie. På åttiotalet var det Bordercollie som gällde och även Jaktgolden. Allt stabiliserar sig så småningom igen och trenden vänder. Men f... vet när det gäller Mallen. Förutom allt annat som sägs om den så är den fantastiskt trevlig. Det talas för lite om detta. Jag är lite trött på beskrivningar som ”ett fast och djupt bett” osv. Lite för macho i min smak. Börjar väl bli för gammal. Busa är en fantastisk familjehund under förutsättning att hon får arbeta regelbundet. Numera kan hon en hel kväll ligga i husses knä och sova utan att skaka mattor och annat. Det tog ungefär ett ½-år att komma dit. Hon uppträder trevligt mot andra människor och hundar men blixtrar om ngn tränger henne för hårt.

Precis den inställning jag vill ha.


Det verkar som om man måste ta ställning för eller emot andra raser. Det gör inte jag. En bra hund är en bra hund oavsett ras. Sen kanske vissa egenskaper passar mig bättre än andra.

Jag känner verkligen att den här Malledamen är en utmaning. Ska sanningen fram så valde jag uppfödaren i första hand före val av ras eftersom vårt synsätt på hund överensstämmer. Hade Mallekraft fött upp Ulmerkottar så hade det nog blivit en så´n.


Träningen?

Efter att ha lagt en ordentlig grund i spårarbetet ( hon klarar i alla fall SBK-spåren) övergick vi till att träna rapport efter sommaren. Hitintills har jag bara positiva erfarenheter även här. Ett jätteplus är att hon inte PIPER. Jag upprepar: hon piper inte utan sitter ner och vibrerar istället. Gudarna är goda.

Lite lyfta ögonbryn har vi fått i träningsgruppen eftersom vi avslutar varje rapportsträcka med ett rejält bett i kamptrasa istället för godis som är vanligast. Min mening är att den största ”motiveraren” ska användas i moment som kräver fart och intensitet. Busa håller med.

Lydnaden går bra och jag räknar med att apellklass är möjligt efter nästa löp.

Kan tyckas att allt går på räls men så är inte fallet. Det har varit många knutar att lösa på vägen men tack vare ATT JAG HAR LÄST BRUKSANVISNINGEN TILL IKEA-SCHÄFERN har jag varit förberedd. Skulle ni få för er att skaffa en Malle så läs Mallekrafts råd innan, men glöm inte att, trots allt är även detta bara en hund om än snabb i tanken. Det gäller bara att vara förberedd. Jag hörde Glenn på en föreläsning understryka att det viktigaste är att ha en bra relation till hunden. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Har man det så kommer olika inlärningsmetoder i andra hand. Din hund litar på dig även när du klantar till det.

Framöver kommer Busa och jag skriva lite om våra träningar och andra upplevelser.


Lennart



Kommentarer
Postat av: Mia

Godmorgon Lennart,
Läs våran blogg varför jag är uppe så tidigt:)
Vill bara hälsa er också välkomna.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback