Stigfinnaren spårlös

Eftersom matte försörjde familjen under helgen så passade Busa och jag på att träna spår i massor. Spårandet har legat nere mer eller mindre, med några få undantag, sedan september i fjol eftersom vi håller på med rapporten. Grunderna är lagda och jag visste att Busa är högt motiverad och lätt klarar att hålla sig koncentrerad några km även om spåret är lite gammalt. Ligger hon bara i spåret så missar hon inga apporter heller. Jag ville nu testa hur hon agerar på öppna fält med lite dålig växlighet och en del vind.
Genomgående visar hon usla upptag, dvs hon slarvar och springer ut på måfå och tar spåret i vinden för att sedan ta sig in i spåret och starta att spåra. Detta trots att hon redan som valp doppat näsan från början och sökt markvittring direkt. Det ser slarvigt och tråkigt ut, dessutom gillar inte domarna det. Här ska sättas in en stöt med hjälp av lite godis/tidig belöning för korrekt beteende.
Vi gjorde säkert 25-30 vinklar under helgen och i samtliga tycker jag att hon är för yvig. Det är typiska mallerörelser dvs stora utslag och hög hastighet när tapptet i vinkeln kommer. Jag kan inte påstå att hon missar men jag vill inte ha detta utan jag vill ha ett mer lugnt utarbetande av vinkeln. Här ska läggas in stöt nr två. Håller just nu på att leta fram mitt gamla spårkoppel som jag använt till mina riesen som hade samma hastighet i sina tappt. Här ska spåras i kortlina och med spårkoppel. Jag kommer även att göra det lite intressant med fotavtrycken strax innan vinkel och igenom den. Kanske godis, vi får se. Jag skulle gärna ta ett spår om dagen men tyvärr kan inte hustrun helt försörja mig så arbete kommer emellan ibland. Lägger därför planen på lite längre tid. Det får ta några månader.

På grund av det usla vädret som varit sedan julas ligger vi ordentligt efter med lydnadsträning men nu har vi barmark och jag har därför inget att skylla på. Idag är det tänkt att starta en lite mer kravinriktad lydnadsträning samtidigt som jag vill försöka få rätt stressnivå på henne. Lotta som har stor erfarenhet av detta har lovat att hjälpa till. Det är lite trixigt med malletikar har jag upptäckt för de kan verka riktigt veka för att i nästa ögonblick fullständigt ha glömt det man sa för 2 sek sedan. Låt inte lura er, säger jag. Bakom det fagra yttret finns djävulens dotter. Det är dock mycket viktigt att vara juste för oförätter glömmer dom inte i första taget.

Rapporten fortsätter till helgen med de stationsproblem som vi jobbar med.

Jag är fortfarande nöjd med uppletandet. Testade att lägga föremål en ½m in i rutan för att se om nosen är med direkt. Busa slog nästan runt för att stanna, så det funkar. Provade helruta också men det var inte bra. Nyfiket ville hon kolla även den bortre hörnan. Man ska inte hoppa över steg, jag vet men man vill ju testa.

Busas största beundrare

Kommentarer
Postat av: Mia

Funderat på att bli uppfödare?
Då kan man träna /hålla på med hund hela dagarna, sörru;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback