Lösningen ?????!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ibland blir man otroligt positivt överraskad. Som ni läst av tidigare inlägg var jag i färd med att lägga ner hela verksamheten. Jag kände att idéerna var uttömda. Vi hade testat en del problemlösningar men resultatet var det samma. Hopplöshet och absolut ingen glädje i hundträning,

Vad händer då? Jo, jag får ett mail från en klubbkamrat som utan att förebrå min tidigare träning och med ett tydligt resonemang och en väl genomtänkt idé kommer med flera konkreta förslag. Förslagen går ut på att göra Busa mer koncentrerad på uppgiften, inte bara att etablera stationerna A,B osv.

Hela konceptet går ut på att skapa många olika störningar som kräver att hon koncentrerar sig på att nå målet "Hitta matte" eller husse. Naturligtvis görs sträckan enkel från början. Exempelvis sätter man hunden i fel riktning, ställer ryggsäckar i vägen på sträckan, kallar in efter 50m och startar om mm mm mm.

Frispårsövningar där flera personer går ut och efter ett tag delar sig så att Busa måste välja rätt för att hitta matte och få sin belöning. Listan kan göras jättelång, bara fantasin lägger hinder.

Jag köper hela kittet eftersom jag med framgång använt liknande upplägg i spår på tidigare hundar. Nergrävda apporter, apporter vid sidan av spåret, små små apporter, mycket gamla spår, svåra underlag osv.

Samtidigt som jag har en del mailkontakt och en rolig diskussion slog det mig plötsligt att Busas problem startade exakt då jag la ner skyddet. Då tränade jag skydd 2 dgr i veckan, lydnad en, rapport en och oftast spår på söndagen. Nu tränar jag 2 dagar mindre. Här är nog upptakten till problemet. Mallen behöver mer aktivitet och kanske inte främst i mängd utan svårighet för att inte gå i taket när hon väl kommer ut. Detta visste jag naturligtvis eftersom Mia med all tydlighet alltid varnar för att Mallar inte ska vara inaktiva. Eftersom Busa fungerar så väl i vardagen och aldrig äter upp inredningen hemma eller ställer till annat sattyg så har inte tanken slagit mig förrän nu. F..........vad dum man kan va. Nu börjar en ny era med att jag igår startade med att spåra ett realistspår hemma i bostadsområdet-över vägen- in på bygget-över gräsmatta-upp på busstation och plötsligt hänger bollen i en buske. Busa var jätteduktig. Ikväll blir det första rapportövning med störning och bitkudde som belöning enkel sträcka. Lördag blir något liknande på förmiddagen och frispår med svårighet på eftermiddagen. På söndag träffar vi träningskompisarna och kör en ny störningssträcka- kanske skickar vi från varsin station så att hundarna möts.

Till sist ett stort tack till Nina som verkligen engagerat sig i min träning. Framför allt är ditt sätt att bara blicka framåt och se lösningar utan att antyda att "det är klart att det går som det går med ditt sätt att träna" är väldigt konstruktivt och, som jag upplever det efter 35 år i SBK, ganska unikt. Nina gräver dessutom vidare och bollar frågorna med sin mentor.

Precis så här ska SBK fungera tycker jag och det stärker verkligen klubbkänslan. Dessutom dödar det effektivt Jante.


Busas trötte husse


Kommentarer
Postat av: Nina

Hej! Kul tycker jag att kanske kunna vara till hjälp (i rapporten får man ju chansa en del i problemlösningen som sagt eftersom man sällan vet orsaken till att problem uppstår) och få väldigt snälla ord som tack! Lycka till och hoppas att det fungerar bra med helgens övningar. //Nina

Postat av: Kerstin G

Hej där



Har läst Dina bloggar och förstår Din frustration.

Rapporten är inte så "lätt" som många tror.(Sitta på ryggsäcken och dricka kaffe !)



Vi har gått rapportkurs för Ninas mentor (om det är hon jag tror)och hon är jättebra.



Lycka till och hoppas att det går bra nu......



kramisar från systersonen i Värmland

Brakeless Admiral Amoc/Kato

som snart skall starta i appell-rapporten

2008-09-19 @ 16:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback