Katastrof

Idag tänkte jag försöka träna något trots skare o kyla. Apportering har gått ganska bra förutom ett litet tugg som jag inte just nu får bukt med. Då kom den ljusa idén att använda metallapporten. Det har jag gjort på någon av mina tidigare hundar redan under inlärning för att slippa tugget. Sagt och gjort. Måste backa lite i inlärningskedjan så jag sätter hunden lägger apporten framför henne går en bit bort och gör som jag alltid har gjort. APPORT! Vad händer???????? Hon har i den här övningen säkert i 3 månaders tid gripit snabbt och gjort en snabb förflyttning till min sida. Ganska bra men som sagt lite tugg.
Nu startar hon V8-motorn och med ett rytande hoppar fram till metallapporten sätter näsan under den och rullar den i högsta hastighet framför sig vilt morrande,skällande. NEJ SLUTA. VA F..... HÅLLER DU PÅ MED??????
Gör om , samma resultat. Nu koker det i huvudet på mig och en röst säger i mitt huvud, lugnt och förnuftigt: LÄGG AV INNAN DU FÖRSTÖR NGT. Tack för tipset tänker jag och lägger in apportbocken  igen (undrande när jag blev så här klok, det har aldrig hänt förr). Därefter har vi lite trevliga inkallningsövningar som funkar utmärkt.
Jag måste fundera en stund innan metallen kommer fram igen. Förslag någon??

Den gamle

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Vilken trevlig blogg! Din hund verkar jättehärlig, lycka till med tävlingarna!!

Anna

Postat av: Nadine & Salsa

Hi hi hi hi....jag ser det framför mig. Har själv upplevt det live :9 :9 :9 Man FÅR faktiskt skylla på generna i sådana lägen...;) ;) ;)
Varför inte ta ett steg till tillbaka? Sitt, hållfast osv? Själv har jag struntat i nosskyfflingen och väntat ut henne tills hon gör som jag vill och endast belönat då. Nu skyfflar hon aldrig:) Alla vägar bär till Rom! Lycka till :)

2006-02-03 @ 12:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback