Tävlingsträning

Igår var vi inbjudna till en träningstävling upplagd av ett gäng blivande tävlingsledare. Utbildningen leds av den legendariske Lasse Pettersson. Mannen som myntade uttrycket " appellspår!! Det kan man klara med en ko". Lasse är som ni förstår en rolig jäkel att träna med. Han har tusen kommentarer.
Jag vill gärna visa min respekt för de som frivilligt ställer upp och blir tävlingsledare. Det är ett ansvarsfullt uppdrag som inte alltid belönas med beröm. Som vanligt är hade ingen någon praktisk erfarenhet av rapport, vilket gör det ännu roligare att ställa upp så att de får se hur det går till.  I stort sett höll de god kvalitet på upplägget med ett par små detaljer som alltid strular i rapporten. Bl.a tidtagningen.
Jag tror de förstod vikten av absolut 100% kontroll på klockorna. Rapport är den enda tävlingsform där dina medtävlande kan påverka ditt betyg. Tack för en bra träning och välkomna åter.
Hur gick det då? Man vill inte skryta men Busa hade snabbaste tiden. Lite gnäll på A-stationen hade hos den mest kräsne domare kostat en pinne. Andra hade inte brytt sig. Maj-Lis var inte nöjd med sin framföring och morrade lite om den. Jag vet att hon enbart har en hundraprocentig linförighet som krav så jag tar det hela med ro. I Rapport finns det en marginal på framföringen. Man ska naturligtvis sträva efter det perfekta. Det känns verkligen tryggt att veta att Busa inte har vänt på någon sträcka på flera månader. Snart dags för tävling? Kanske det , vem vet.
Hade ett lite snack med Lasse P om rapport och vi var helt överens om att det ser alldeles för lätt ut för den oinvigde. Allt  strul som finns på vägen dit syns inte. Det är ju bara att stå där så klarar hunden resten.
Många är de hundar som försökt men aldrig lyckats.
I vinter tröttnade vi på att Busa alltid matvägrar. Vi har gjort allt. Låtit henne vägra och därmed inte äta på flera dagar. Lagt i leverpastej mm i fodret. Inget system har varit bra. Jag har alltid hävdat att det är bara att vänta ut dem . De äter när de är hungriga men den här envisa mallen skiter i vad jag säger.Jag har tyckt att hon varit lite mager och nu när jag drar igång lite mer konditionsträning inför mer avancerad rapport så vill det till att hon lägger på sig muskler och därför behöver hon äta.
Mot mina bestämda åsikter bytte vi alltså foder till ett färskfoder som mallekraftarna rekommenderade. Nordic. Efter två veckor har Busa grovnat. Hon är piggare än vanligt vilket inte är en fördel och hon äter direkt maten kommer i skålen. Jag har förlorat kampen, det blir Nordic fortsättningsvis trots strulet med fruset foder när man ligger ute i husvagn under semestern.
Till sist f.. vad det är roligt med en malle. Denna otroliga arbetsglädje kombinerad med ett fullständigt charmerande socialt liv i familjen där man ligger på rygg mellan husse och matte i soffan och sover. Jag är helt såld och har därmed blivit rasist.

Lennart

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det är svårt (om inte omöjligt) att charmas så man faller totalt för malinutten ;-)

Kul att det går så bra med rapport träning. Hojta till när ni ska tävla nästa gång så får vi njuta lite o så kan jag visa Dizza hur det ska se ut ;-)

2007-01-29 @ 12:45:17
Postat av: Lennart

Maila mig vid tillfälle så kan ni komma ut och titta på gruppen en helg. Kanske testa lite???

2007-01-29 @ 19:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback