Malmööö, Malmööö

Efter att ha använt korkskruvsmetoden , utlärd av mallekraftarna, under några veckor kan jag bara konstatera att det fungerar. Busa ligger plats utan att resa sig. Hon t.o.m. ligger stilla under hela rapportträningen. I Påskas la hon av sig själv ner huvudet mellan tassarna på A-stationen. Jag tänker inte beskriva metoden här utan hänvisar till Mia och Glenn om ni har problem med platsliggning. När jag själv fick den beskriven för mig så trodde jag Glenn blivit tokig men jag litar på hans erfarenhet och redan efter 2 träningspass slutade Busa att springa omkring. Stressen har gått ner med mer än 50 % men ännu återstår lite.

Under påsken körde vi en hel del rapport med olika svårigheter. Busa är nu klar för tävling i lägre. Vad händer då? Jo, alla rapportävlingar i distriktet genomförs under 2 helger efter varandra och då löper Buset. Får fundera på Blekinge i slutet av maj.

Skyddsträning tragglas i sina grunder och det ser ganska bra ut. Lite bättre släppande vill jag ha innan vi tänker på tävling.

Jag har för en tid sedan läst boken om klickerträning och tänkte testa lite på framåtsändandet.

Vi började häromdan och hitintills ser det OK ut. Får se hur det går. Antagligen har jag inte tålamod att vänta ut ett spontant beteende men det är roligt att testa. Om inte annat så är ju klickern snabb när det ska belönas.

Jag är numera en suspekt person som sysslar med utpressning. Man ska ta chansen när den kommer. För några veckor sedan så lyckades en av träningskompisarnas hundar att stjäla min rostbiffsmacka. Listig som man är så skällde jag inte ut förarna utan satte istället igång min utpressning. Från deras hemsida vet jag att de tar väldigt häftiga bilder på sina hundar så jag såg min chans när de stod i skuld till mig. ?Fixar du lite snygga bilder till mig så glömmer jag rostbiffen?.

Nu i helgen gjorde vi ett första försök och några bilder blev häftiga. Jag tänkte scanna in våra gamla hundar, som bara finns på papperskopior, i en fräck bild tillsammans med Busa. Vi får se vad som händer. Bilder kommer när de är klara.

Igår var det premiär för årets höjdpunkt, hemmamatch för MFF. Vi vann och jag skiter i alla förståsigpåare som hade synpunkter på spelet. Vi vann för fan!!!!!!!!!!!! Vi är Malmö.

Utanför Stadion fick jag och hustrun en kanske lika häftig upplevelse efter matchen.

Malmöpolisen hade slagit en järnring kring GAIS-supportrarnas bussar så att de ostörda kunde åka hem. Lugn och fint gick det till medan vi passerade. Respekt till både poliser och supportrar som håller sig i skinnet. Den största upplevelsen fanns en bit därifrån. På en perfekt rad satt Malmöpolisens hundar hos sina förare. Imponerande med den utstrålning och det lugn som hundarna visade. Munkorgar på och vaksamma ögon inkopplade. Det här är riktig dressyr. Fungerar i vilken miljö som helst. Man blir ?avundsjuk?. Inte riktigt, men imponerad. En bra mix av schäfrar och mallar men visst saknar jag andra bruksraser, t.ex. en under lugg blängande riesen. Som utvecklingen ser ut så är det en svunnen tid.

Framför gruppen stod det yttre befälet med mössan käckt stukad. Han hade ingen hund men jag hade hellre slagits mot någon av hundarna än honom. Snacka om utstrålning. Förresten fick jag agera huligan mot ?hans? hund häromdan. Jäkligt roligt att få skrika snutjävel ta bort din pudel!!

Vem denne man är? Ja, tipset är att han kan hittas på Mallekrafts hemsida.

 

Lennart


Kommentarer
Postat av: Bengan

Han tog inte hela mackan , bara pålägget.
En hund med smak, vet vad han vill ha.
Känns j-kligt dumt som förare. / VN

2007-04-17 @ 16:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback