När Busa springer står blixten stilla (gammalt Revingeordspråk)

Igår körde vi igång rapportträningen på lite mer allvar. Dels försöker vi på framföring och i station vara så tävlingsmässiga som vi kan. Detta funkar mycket bra nu. Det enda vi måste skärpa upp är att det ligger ett ålderstiget psalmboksblad mellan en hundraprocentig start och en tjuvstart. MOTIVERAD sa mallen.
Den andra delen av vårt upplägg är att ha lite längre sträckor för att se om något händer med koncentrationen.
Vi hade ett perfekt tillfälle igår eftersom vi kunde se minst 300 m av sträckan som totalt var ca 800 m. Jag har ju insett att fröken är ganska snabb, åtminstone på 2-300 m men idag ville jag ha en mer exakt uppfattning så vi klockade Busa.
Resultat: hon springer hela sträckan med samma höga fart. Hon saktar inte in de sista metrarna utan i princip springer omkull oss när vi tar emot. Min idé har varit från början att avslutet vid mottagandet ska vara på "Mallevis" dvs fullbett i en trase eller annat. Jag har inte brytt mig om att hon ska uppleva att hon samlar ihop flocken, som vanligt är i rapport, eftersom jag anser hon har större motivationspotential i kampen. Nu har vi fått just det beteende vi vill ha, fullt ös. Nu är det så befäst att kamptrasan bara tas fram ibland. Tiden då, undrar någon. 23 kilo nitroglycerin förflyttar sig med ca 11 sek/ 100 m . Fantastiskt roligt men inte på något sätt avgörande i mina ögon. Hjärnan måste också vara med , vilket igentligen är minst lika viktigt eftersom tusen olika problem kan dyka upp under en sträcka.

Lennart

Kommentarer
Postat av: Mariana

Härligt syn när Busa kom (läs flög) över fältet!

Tack för alla tips o råd. På söndagen sprang Prilla med full fart över stock o sten - på båda håll!!!
Utan tvång, vilket ju egentligen var vårt mål.
Du skulle hört Göran, jaja, jag gav nog oxå ljud ifrån mig :))

2006-09-04 @ 13:44:44
Postat av: Mariana

Härligt att se när Busa kom springande (läs flygande) över fältet!

Själv fixade vi båda sträckorna på söndagen. Utan tvång. Bara ren glädje!! Härligt. Undrar vem som hördes mest, Göran eller jag? Ja,ja jag hör nog vad du svarar :))
Tack för alla råd o tips!

2006-09-04 @ 13:51:59
Postat av: Malin

Hej!
Eftersom jag följer er underbara blogg kände jag att det var dags för mig att klämma in med en liten kommentar!
Otroligt härlig berättartalang som gör läsningen ännu roligare!
Kul även att läsa om ett syskon till B'Salsa som jag träffat många gånger.
Jag kommer tillbax när nytt inlägg finnes! ;o)
Ha det gott!
// Malin

Postat av: Lennart

Tackar för uppmuntran. Det värmer. Nya inlägg kommer eftersom det är omöjligt att inte beskriva Buset när hon gör det hon är bäst på dvs aldrig ge mindre än 110%

2006-09-05 @ 07:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback