Det finns hopp

Ibland blir man hörsammad direkt.

För någon blogg sedan så gnällde jag på återväxten och att vi borde ta hand om yngre medlemmar. Vad jag inte skrev men tänkte var att jag tycker även att det finns ansvar hos de nya medlemmarna som vill förkovra sig inom bruks att vara lite aktiva själv. Det ställer naturligtvis krav på oss andra att vara positiva i dessa kontakter.

Jag blev bönhörd direkt. De senaste träningskvällarna i skyddsgruppen har en trevlig ung tjej med en Malle dykt upp. Här kan vi tala om aktiv och om intresse. Hon kör från Karlshamn till Malmö 2 gånger i veckan för att få hjälp med sin skyddsträning 15 mil enkel resa.

Det som gläder mig mycket är mottagandet hon fått . Man ställer upp i gruppen med råd och dåd, vilket redan gett resultat. Som vanligt figgar Glenn allt vad tygen håller för alla och envar.

Samtidigt som detta sker tar Lotta sig an en medlem med en besvärlig Riesen som lite gör som han vill. Den stackars föraren har fått alldeles fel instruktioner under flera år. Ett nytt krav- och belöningssystem håller Lotta på att bygga upp tillsammans med föraren. Tjejens kommentar var att hon som aldrig sett skyddet på nära håll var imponerad av hur glada och arbetsvilliga hundarna var tillsammans med att vi satte höga krav på absolut lydnad.  Det är inte annat än man blir stolt över sina träningskompisar.

 

Själv håller Busa och jag på att bygga upp munkorgsarbetet och det går verkligen framåt. Rejäla stötar och hyfsad lydnad efteråt. En större pollett på belöning i samband med att hon går in i ”fotläget” efter stöten var Glenns råd till mig. Det kommer inte att räcka med enbart kommandot i framtiden. Nu är det bara att nöta. Ärmarbetet har blivit en aning lidande av munkorgsarbetet så till vida att släppandet är lite segt eftersom Busa är mycket hög i drift trots att vi inte tar till något driftshöjande som spö/piskor. 110% gäller som vanligt när det gäller ”23 kg nitroglycerin”.

Spåret som har gått så bra ett tag tog en ny vändning sist. Jag har tänkt försöka ta appell innan löpet i slutet på oktober så jag var tvungen att testa ett regelrätt tävlingsspår. Vi tog oss runt, vi hade alla apporter men det gick i 200 km/h och hon slarvade eftersom det var alldeles för lätt. Tillbaka till beteendespår och så får vi hoppas att jag kan skramla ihop till en uppflyttning och inte mer.

 

Lennart

 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Hej!

Och grattis till 1:a platsen igår i Landskrona!! Du var en trevlig prick, så även Busa. Hoppas och tror att ni 2 kommer att gå långt

mvh

2:an på tävlingen!

Postat av: Lennart

Tack och själv grattis. Var stolt över det fina spårarbetet din hund gör. Såg bara på långt avstånd men jag blir alltid avundsjuk på snygga passiva markeringar

2006-09-25 @ 12:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback