Vilohelg mm

Den här helgen skulle Lars döma på lördagen och alla (nästan) andra tävla på söndagen så det skulle bli till att vila för oss.
Vila för Busa innebar att vi spårade i Vellinges industriområdet och runt skolan och kommunhuset. Gissa vad folk glor.
Jag försöker med jämna mellanrum köra i smittad miljö och på hårt underlag. Dagens 2 spår blev ca 6-700 m vardera med flera underlagsskiftningar och en del vinklar. Vi tog oss upp på lastbryggor , igenom skateboardarnas rike, på parkeringar, spets på en grusfotbollsplan mm.
Det första spåret gick ganska bra , framför allt på grus. Eftersom der blåste en del så vill Busa gärna följa med tills vittringen tar slut för att sen ta nytt tag och spåra vidare. Detta beror delvis på bristande rutin på svåra spår men framför allt på hennes höga temperament. Allt hon gör blir MYCKET. Hon lugnade ner sig efter ett tag och spårade snyggt över butikens lastbrygga och runt deras parkering.
Andra spåret var ngt svårare eftersom jag lät det ligga lite längre (ca 15 min). När jag la ut spåret var vi ensamma men när påsläppet skulle ske hade flera familjer på väg till badet passerat. Verkar inte som om det påverkar henne alls men hon visade fortfarande tecken på att driva med vind. Hon blev lite konfunderad när jag hade klättrat upp på ett par lastpallar precis i en vinkel. Spåret bar ner på kommunhusets baksida och runt deras fikaplats. Totalt gick detta spår bättre men gillar inte att hon driver ut. Får arbeta på det. Just nu ligger hon utslagen och sover. Det tar med spår.
I veckan har jag börjat med transporter i munkorg. Kör lite lydnad runt figurant för att sedan falla in och transporera. Funkar skitbra både på 3 m och 1 m. Hon håller position och är fokuserad på figgen. Ser ganska bra ut. Vi kör inga överfall under transport ännu men har gjort några från stillastående. Busa sätter varje gång munkorgen med full kraft mitt i ryggen. Hoppas det fortsätter så. Lyder gör hon också.
Det gäller att njuta nu eftersom hon säkert framöver kommer att strula i transporterna precis som alla andra gör efter ett tag. Vi tragglar på ngn vecka till med detta.
Löpet är på gång och jag kan bara konstatera att det verkar som om hon är fullt träningsbar och stabil även under löpet. Min förra hund var likadan, kanske ökades hennes skärpa ngt lite och jag kan se lite mer vakttendens hemma med Busa också. Detta är härligt. Jag har träffat tikar som absolut inte hållit ihop under löpet, haft humörförändringar i varje del av hormoncykeln och därför varit mycket svårtränade. Jobbigt.
Kolla bildrna nedan så förstår ni vad rapport handlar om

Malledomptören

Kommentarer
Postat av: Mariana

Tja, vad säga? En bild säger ju mer än....
Jag är ju en av dom lyckliga (!) deltagarna i samma rapport-träningsgrupp som Busa :))
Ujujuj, det är hårt att träna....

Härligt att Busa håller ihop i löpet, Prilla/Pernilla är faktiskt (peppar,peppar) lättare att jobba med den här gången.

Vi ses/höres!

2006-10-23 @ 14:53:17
Postat av: Mia

Så trevligt ni har på era samman komster:)
Syns (kanske) på Onsdag. Lite motivations brist innan Q's tänder är fixade:/
/Mia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback