Kan man bryta mönster???

Eller kan man skriva om annat än hund på bloggen. Visst går det.

Precis hemkommen efter en repa med bandet ”Bad Moon Blues Band” känner jag mig ganska nöjd. Efter en helvetets dag på jobbet är det fantastiskt att kunna tömma alla känslor och all stress som finns i kroppen. Det är bara att vråla i en mikrofon och försöka att bara känna in låten. Låta sig föras bort till en annan dimension där man blir ett med musiken.

En dag som denna är jag glad att jag andra intressen än hund. Hade jag tränat hund idag hade jag inte haft tillräcklig närvaro och träningen hade blivit skit. Kanske hade jag tappat tålamodet och blivit arg och förstört allt istället.
Jag kommer aldrig att kunna gå ut och riva av tävlingsmomenten rakt av. Jag måste ha en plan om förbättring av något annars kan jag bara låta bli.

Samma sak gäller med musiken. Bandet jag spelar i består av 5st 50+ - gubbar och när alla ger allt så gungar det fett. I replokalen är vi sådär och ibland glimmar det till men inför publik känner man att något händer och tiden står stilla.

Hur får jag nu ihop det här tänker ni. Jo, jag kan se en del som tränar i princip dagligen, inte för att åstadkomma något med träningen utan enbart för att träna. Man kör igenom sina moment dag efter dag likadant, gärna tävlingsmässigt. Kanske för att man gillar det, vad vet jag? Kanske för att man inte har något annat att göra, vad vet jag? Kanske för att man når resultat, vad vet jag?

Vi hade en liten fundering på klubben igår och Glenn konstaterade att det flesta hundar är momenthundar som utför det vi lär dem, men om vi flyttar bort från den inlärda situationen förstår de inte vad vi säger. De lyssnar inte. En bra iakttagelse framför allt i skyddet där situationen är så starkt retande att det är svårt att bryta mönstret. Glenn som verkligen försöker träna med ett brett perspektiv och så varierat att hunden koncentrerar sig på honom istället för alla retningar runt om erkänner att t.o.m. Garbo , i vissa situationer är momentlärd.

Försök t.ex. att kommendera hunden hoppa över ett hinder man passerar samtidigt som transport av figurant pågår , eller apportera något man lagt ut i förväg. Det är svårt. Glenns råd var att försöka tänka brett i träningen. Har du hundens hela uppmärksamhet så känner du säkerhet och det återspeglar sig i resultatet.

Jag tycker att det är en otroligt rolig idé och den ställer höga krav på mig som förare att träna hunden i nya situationer där den tvingas att lyssna på kommandona och inte enbart gå på retningarna i omvärlden. Det hela förutsätter naturligtvis att hunden kan momentet först innan man stökar till det.

Min point är att man måste vara otroligt planerad och otroligt närvarande vid träning och inte bara dra igenom. Hellre kvalitet än kvantitet. Min lösning är att bryta av med musik. Vilken musik som helst som det finns en seriös tanke med. Förmedla ett budskap, beskriva verkligheten eller en känsla. Själv lyssnar jag på allt från opera till hårdrock, allt utom svensk dansbandmusik.

När jag nu har allas uppmärksamhet kan jag inte låta bli att uppmana er att ge er in i en annan värld , om än för bara för en kväll, och ta en barhängarkväll på er klubb. Bandet kommer gärna och underhåller er med tunggung, blues och en och annan rock´n´roll.

I morgon blir det bevaka-bita-släppa och transporter.

 

God natt

 

Muddy Waters

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback