Spöken, lydnad, utmaning o lite av varje

Först o främst tack för tips med apportering. Gjorde precis som ni föreslagit och backade tillbaka till ruta 1. Just nu kan hon bära metallen, sitta kvar, komma och överlämna ganska snyggt oxå. Mycket återstår.
De senaste 2 veckorna har Buset verkat splittrat när vi tränat lydnad. Dessutom kan hon bli helt döv när jag kallar på henne under en promenad. Hit finns inte. Och jag som hade en sådan snygg inkallning. Om hon skulle komma så flygger hon förbi mig en meter eller så innan hon vänder in till sidan. Hoppar in i hindret istället för över. Hänger med huvet under linförighet trots att jag jönsar mig :). Våra mattor hemma har börjat få tuggmärke och ett täcke läcker dun.????????? En stock o skogen var plötsligt livsfarlig och fick sig en blåsning. Munnen skällde och kroppen var på väg ett annat håll. Det löste sig till slut och hon gick dit och började tugga.
Idag kom jag på att hon har läst en av mina hundböcer där det står att valpen blir förändrad i könsmognadsperioden vid ca 1 års ålder. Alla böcker är nu inlåsta så att hon inte läser avsnitten om att bita husse. Har tidigare inte märkt sådana förändringar men nu är det dax. Ligger lite lågt med lydnad och koncentrerar mig på näsarbete och rapport. Ska även göra en test i skyddet på måndag. Får se vart det leder.

Utmaning
Fick en utmaning av en kompis här i bloggen som skriver:
Rada upp dina 5 olater/egenskaper och utmana andra bloggare att göra det samma. Sagt och gjort, här kommer min självinsikt:

1. Tycker att den sociala delen av hunderiet är överskattad. Träna hund är huvudintresset. För mycket fika o snack stjäler tid.
Orsak: har nog av kontakter i mitt jobb och att jag är otåligt väntande på resultat

2. Ibland för snabb i käften. Kan dräpa någon inom mikrosekunder. Har blivit bättre med åren

Orsak: Vet e… f…   förbättringen beror på åldern

3. Är fullständigt rabiat mot baktaleri, avundsjuka och annat trevligt som förekommer i hundvärlden.

Orsak: För ett personligt krig mot jantelagen

4. Har alltid en plan med hundträning både på lång o kort sikt.

Orsak: Än en gång otåligheten. Målsättning ger resultat.

5. Älskar att se ngn lyckas med sin hund mot alla odds

Orsak: det är därför vi är här, eller hur?

Jag har inte så många bloggare jag läser men jag utmanar Göran med Vampen, Anna med Öedda, Nadine med Salsa och Anders hall med Grappo

Kommentarer
Postat av: Nadine & Salsa

Nu finns hela min psykoanalys tillgänglig under Salsas Blogg :)

Ha det gott! // nadine

2006-02-04 @ 19:11:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback